tisdag 30 augusti 2011

Bruden levererar

Helt klart. Det är bevisat. Jag har överträffat mig själv. Eller?... Kanske är det bara trötthetens sinnesrubbningar och läslusten hos en nybliven student som spökar. MEN, hur det än må vara så tror jag att jag lärt mig mer matte denna eftermiddag/kväll, än vad jag lyckades ta in under de fruktade matte C timmarna på gymnasiet. Till stor del på egen hand och med nödvändig hjälp från min alldeles egna personliga mattelärare, nämligen... Lillebror!? Kanske borde mitt självförtroende gått i kras redan där, när jag insåg att yngre förmågor behövdes för att lösa dessa ekvationer. Men inte, Lillebror må vara smartare och mer vältränad än jag men jag är faktiskt bättre på att sticka mössor och laga muffins. Oj, (trötthetens sinnesrubbningar igen) jag menar givetvis baka muffins. Alla kan vi vår sak.

För att inte bryta ihop helt denna kväll valde jag att hålla mig till de "enklare" ekvationernas värld och avvakta lite med att blanda in streck hit och dit (ja, det är grafer jag syftar på), funktioner och andra uppiggande ord som derivata.

Och för den som undrar så klarar jag mig bra i Lund. Det blåser, men kanske är det just Skåne-blåsten som ska göra att "vindarna vinder" även för mig. Att kanske jag ska få vara den smarta en vacker dag. För att citera gymnasiets mattelärare (efter det att han konstaterat att en naturare minsann hade klarat dessa uppgifter):

"Allt går, utom nyfödda barn".